Projekt edukacyjny „Od grosika do złotówki" 2017/18

Zapraszamy nauczycieli klas drugich do udziału w projekcie z zakresu edukacji finansowej „Od grosika do złotówki".

Patronat honorowy nad projektem objęło Ministerstwo Finansów.

Cele programu:

-        nabycie przez dzieci umiejętności gospodarowania pieniędzmi w obszarach zarabiania
i ustalania priorytetów przy ich wydawaniu czy oszczędzaniu,

-        nabycie przez uczniów wiedzy i umiejętności o finansowych aspektach zdarzeń
ze szczególnym uwzględnieniem ryzyka i bezpiecznych zachowań.

Opis funkcjonowania programu

Program adresowany jest do uczniów klas drugich szkoły podstawowej, którzy kontynuują działania w klasie trzeciej, ich rodziców i nauczycieli. Realizowany jest w trakcie obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

Podejmowane w ramach programu „Od grosika do złotówki" działania umożliwiają rozbudzenie ciekawości poznawczej uczniów oraz nabycie praktycznych umiejętności
w atrakcyjnej, opartej na zabawie atmosferze. Uczniowie zyskują możliwość podejmowania zadań o różnym stopniu trudności, których celem jest stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności w podejmowaniu decyzji finansowych, umacnianie wiary we własne siły i możliwości oraz zachęcanie do osiągania zamierzonych celów.

Treści nauczania, zawarte w projekcie, zgodne są z założeniami nowej podstawy programowej, obejmują wszystkie edukacje,  umożliwiają więc nauczycielowi  włączenie projektu w cykl kształcenia edukacji wczesnoszkolnej. Przygotowano po 2 scenariusze zajęć
na każdy miesiąc oraz bardzo bogatą bazę pomysłów do realizacji przez nauczyciela w dowolnym czasie.

Koncepcja programu opiera się na założeniu, iż uczniowie w czasie 10 miesięcy odbywają bezpieczną podróż z przewodnikiem Grosikiem po Galaktyce Finanse i Oszczędzanie,
w czasie której zdobywają określone w danym miesiącu umiejętności. Każdy z uczniów dokumentuje realizację poszczególnych zadań w kartach pracy, tworząc tzw. „Dziennik podróży".

Wdrażanie programu umożliwia wspólne działania rodziców i nauczycieli w zakresie edukacji finansowej dziecka. Dzieci wracają do domu i proszą opiekunów o rozmowę na temat związany z treścią zajęć, umieszczony na naklejce, którą otrzymują, np. „Porozmawiaj
ze mną o tym, jak ważne są pieniądze w życiu rodziny". W trakcie podróży jest też czas, w którym rodzice pełnią rolę konsultantów i w ciągu 14 dni dokonują analizy, w jakiej dziedzinie ich dziecko oszczędza najlepiej.

Podczas wdrażania programu rodzice/opiekunowie będą mogli pogłębić umiejętność tego, jak uczyć dzieci bezpiecznych zachowań, jak kształtować u nich umiejętność unikania sytuacji stawania się ofiarą przestępstwa lub wzywania pomocy w chwili zagrożenia.

Najistotniejsze umiejętności nabyte przez uczniów podczas realizacji programu

Uczeń:

-        rozwinie umiejętność racjonalnego gospodarowania pieniędzmi oraz zwiększy swoją wiedzę na temat bezpiecznego ich przechowywania,

-        pozna znaczenie pojęć: moneta, banknot, nominał, bilon, awers i rewers, mennica, emisja, dług, lokata, karta płatnicza, konto, debet, inwestor, bankowiec, lokata, bankomat, kredyt, saldo, obligacja, podatki, gotówka,

-        pozna wartość i potrzebę pracy oraz  wartość nabywczą pieniędzy,

-        zapozna się ze sposobami zarabiania pieniędzy na drobne wydatki,

-        utrwali wiedzę dotyczącą wpływu reklamy na zachowanie konsumenta,

-        utrwali wiedzę i umiejętność bezpiecznego zachowania się wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych.

Rodzice

-        podejmą rozmowy z dziećmi z zakresu gospodarowania finansami i bezpiecznych zachowań,

-        poznają sposoby kształtowania u dzieci umiejętności związanych z bezpieczeństwem i gospodarowaniem finansami.

Nauczyciele

-        włączą do zajęć dydaktycznych prowadzonych w klasie II i III zagadnienia z zakresu edukacji finansowej i bezpiecznych zachowań z wykorzystaniem pakietu dydaktycznego opracowanego do projektu „Od grosika do złotówki".

Nauczyciele dokumentują realizację projektu poprzez zapis realizowanej tematyki w swoim dzienniku lekcyjnym. Nie jest wymagana żadna dodatkowa sprawozdawczość.

Nauczyciel otrzymuje zestaw materiałów dydaktycznych oraz Przewodnik zawierający szczegółowo opracowane scenariusze zajęć i materiały wspierające. Wszystkie materiały dla ucznia i jego rodziców oraz nauczyciela są bezpłatne.

Jestto partnerski projekt edukacyjny Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości, Fundacji Warszawski Instytut Bankowości oraz Union Investment TFI.

Harmonogram projektu:

·         czerwiec - wrzesień 2017 – nabór uczestników projektu (nauczyciele klas drugich w roku szkolnym 2017/18, liczba miejsc jest ograniczona),

·         październik - listopad 2017 – szkolenie nauczycieli (5 godz.),

·         październik - grudzień 2017 – spotkania informacyjne nauczycieli z rodzicami,

·         grudzień 2017, styczeń - czerwiec 2018, wrzesień - grudzień 2018 – wdrażanie projektu

·         kwiecień-maj 2018 – warsztaty dla nauczycieli (3 godz.)

Nauczyciele, którzy podejmą decyzję o udziale w projekcie, proszeni są o nadsyłanie wypełnionych deklaracji mailem, a oryginałów pocztą na adres WODN w Łodzi. Liczba miejsc w projekcie jest ograniczona.

Zgłoszenia przyjmuje i udziela wszystkich informacji ogólnopolski koordynator projektu
„Od grosika do złotówki" Bogusława Rajska Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. , Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. tel. 42 636 99 08

Bogusława Rajska nauczyciel - konsultant Wojewódzkiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi

DEKLARACJA SZKOŁY - do pobrania

DEKLARACJA NAUCZYCIELA - do pobrania