Spis treści
Edukacja informatyczna
harmonogram kursów
kursy: Magda Murowaniecka
kursy: Paweł Mateja
kursy: Anka Pilichowska
kursy: Sławek Skonieczka
Wszystkie strony

Konsultanci ds informatyki 

 tel. (42) 636-51-49, pokój 307

  • Magda Murowaniecka, Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
  • Paweł Mateja,  Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
  • Anka Pilichowska, Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
  • Sławomir Skonieczka, Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.  

KURSY KOMPUTEROWE w roku szkolnym 2019/20

UWAGA:

  • W tym roku szkolnym Akademia Zajęć Komputerowych przekształca się w Akademię Kreatywnego Nauczyciela. Mam nadzieję, że proponowane tematy okażą atrakcyjne i przydatne w Państwa pracy. Wszystkie zajęcia są formami bezpłatnymi, 5-cio godzinnymi, niektóre z możliwością wyboru trybu on-line zamiast stacjonarnego.

  • Kontynuowany będzie cykl bezpłatnych warsztatów Info-TEKA, która w tym roku prowadzona będzie przez Ankę Pilichowska i Sławka Skonieczkę

  • Wymienione formy stanowią ofertę roczną, która może być wzbogacona poprzez oferty dwumiesięczne. Informacje tu zawarte będą na bieżąco aktualizowane na stronie Ośrodka (link EDUKACJA INFORMATYCZNA).

  • Podane terminy mogą ulec zmianie, a godziny rozpoczęcia dostosowane do potrzeb uczestników (uzgodnione z grupą na pierwszych zajęciach)


 


Harmonogram kursów na 

WRZESIEŃ / PAŹDZIERNIK 2019

LISTOPAD / GRUDZIEŃ 2019

STYCZEŃ / LUTY 2020

MARZEC / KWIECIEŃ 2020


PROWADZENIE: MAGDA MUROWANIECKA

warsztat 241 Akademia Kreatywnego Nauczyciela. Active Presenter narzędziem prezentacyjnym

  • Adresat: nauczyciele zainteresowani darmowymi narzędziami związanymi z różnymi sposobami prezentacji tematu
  • Cele: doskonalenie umiejętności efektownego prezentowania materiałów edukacyjnych z wykorzystaniem technologii cyfrowej
  • Autor programu, koordynator projektu: Magda Murowaniecka
  • Termin i miejsce realizacji: 2 X 2019 (środa), 15:00-19:00, sala 304
  • Liczba godzin: 5, Planowana odpłatność :bezpłatnie

warsztat 242 Akademia Kreatywnego Nauczyciela. Active Presenter – rejestrowane ekranu, tworzenie symulacji pracy aplikacji

  • Adresat: nauczyciele zainteresowani poznaniem darmowej aplikacji, która ma wiele zastosowań np. rejestrację czynności na ekranie, różnoraką modyfikację nagrania, dodanie ścieżki dźwiękowej oraz zapis w wielu formatach
  • Cele: zdobycie umiejętności tworzenia filmów instruktażowych i demonstracyjnych, zapoznanie się z innymi możliwościami aplikacji
  • Autor programu, koordynator projektu: Magda Murowaniecka
  • Termin i miejsce realizacji: 12 XI 2019 (wtorek), 15:00-19:00, sala 304
  • Liczba godzin: 5, planowana odpłatność: bezpłatnie

warsztat 268 Multimedialne i interaktywne narzędzia edukacji dla każdego. Active Presenter – Quizy, ćwiczenia i gry edukacyjne

  • Adresat: nauczyciele zainteresowani tworzeniem interaktywnych i multimedialnych pomocy dydaktycznych (gier edukacyjnych, ćwiczeń i testów) w darmowym programie
  • Cele: zdobycie umiejętności projektowania, tworzenia i wykorzystania nowoczesnych i autorskich materiałów i narzędzi edukacyjnych do wykorzystania na tablice interaktywne
  • Autor programu, Koordynator projektu: Magda Murowaniecka
  • Termin i miejsce realizacji: 2, 9 XII 2019 (poniedziałki), 15:00-19:00, sala 304
  • Liczba godzin: 10, planowana odpłatność uczestnika: 50 zł

O Programie ActivePresenter realizowanym podczas trzech wyżej wymienionych warsztatach

  • Jest narzędziem umożliwiającym tworzenie różnego rodzaju prezentacji, szkoleń (tutoriali wideo), symulacji, nagrywania czynności wykonywanym na pulpicie naszego komputera, automatycznego wykonywania zrzutów ekranu, a także importowanie prezentacji z plików PowerPointa oraz kreowanie standardowych materiałów demonstracyjnych z wykorzystaniem slajdów. Program pozwala przechwytywać obraz z odtwarzanych filmów lub strumieniowych materiałów wideo.
  • Ma wiele funkcji, które wzbogacą nasze prezentacje: kształty, napisy, podświetlenie, światło punktowe, interaktywne elementy (np. pytania lub quizy), przydatne podczas tworzenia np. szkoleń czy quizów, efekty przejścia pomiędzy slajdami, określenie tła graficznego, wstawienie komentarze w wybrane miejsca na wideo. Do projektów można dodawać narrację lub wstawiać podkłady dźwiękowe, podłożyć tło muzyczne
  • Występuje w kilku wersjach, także w darmowej, która nie posiada ograniczeń czasowych ani funkcjonalności
  • Zaletą jest interfejs w języku polskim.
  • Gotowy materiał możemy zapisać w formacie WMV, AVI, MPEG4, WebM lub JPEG, PNG (dla wersji darmowej). Opcjonalnie możliwy jest również eksport do innych dostępnych w programie formatów (FLV, PDF, HTML, DOC/DOCX, XLS/XLSX, SCORM 1.2/2004, PPT/PPTX) jednak w tym przypadku na obraz nanoszony jest znak wodny z nazwą programu.

warsztat 243 (tryb stacjonarny lub e-learning) Akademia Kreatywnego Nauczyciela. KIZOA – edycja zdjęć, kreator kolaży i multimedialnych pokazów

  • Adresat: nauczyciele zainteresowani wykorzystaniem darmową aplikacją internetową do obróbki fotografii cyfrowej, tworzenia atrakcyjnych kolaży, także animowanych oraz efektownych multimedialnych pokazów i karykatur
  • Cele: poznanie i nabycie umiejętności wykorzystania nowoczesnych narzędzi internetowych w pracy z fotografią
  • Autor programu, koordynator projektu:  Magda Murowaniecka
  • Termin i miejsce realizacji: 27 I 2020 (poniedziałek), 15:00-19:00, sala 304
  • Liczba godzin: 5, planowana odpłatność uczestnika: bezpłatnie

W programie kursu:

  • tworzenie bezpłatnego konta na stronie aplikacji internetowej
  • obróbka zdjęcia (korekta, efekty, filtry, ramki, dodawanie napisów i rysunku)
  • tworzenie efektownych pokazów z wykorzystaniem zdjęć i filmów
  • dodawanie do pokazu, przejść, efektów, tekstu, muzyki, klipartów, animacji
  • tworzenie kolaży statycznych oraz animowanych z wykorzystaniem zdjęć, grafiki, animacji i tekstu
  • tworzenie zabawnych karykatur

warsztat 244 (tryb stacjonarny lub e-learning) Akademia Kreatywnego Nauczyciela. Zasoby ABCya dla najmłodszych – edukacyjne gry, ćwiczenia i aplikacje internetowe na tablice multimedialne

  • Adresat: nauczyciele przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej zainteresowani wykorzystaniem zasobów i tworzeniem własnych na stronie ABCya
  • Cele: wzbogacenie warsztatu nauczycieli poprzez korzystanie z darmowych zasobów internetowych i tworzenie autorskich pomocy dydaktycznych
  • Autor programu, koordynator projektu: Magda Murowaniecka
  • Termin i miejsce realizacji: 8 I 2020 (środa), 15:00-18:15, sala 304
  • Liczba godzin: 5 planowana odpłatność uczestnika: bezpłatnie

W programie kursu:

  • Poznanie interfejsu, możliwości, zasobów edukacyjnego portalu ABCya dedykowanych uczniom na różnych etapach edukacyjnych (od przedszkola)
  • Ćwiczenia praktyczne w aplikacjach do: malowania, tworzenia animacji, zabawy z tekstem (edytor historyjek, chmura słów, wykreślanka)

warsztat 245 (tryb stacjonarny lub e-learning) Akademia Kreatywnego Nauczyciela. Zabawy z dźwiękiem i obrazem

  • Adresat: nauczyciele zainteresowani poznaniem i aplikacji internetowych do tworzenia prac audio-video i propozycjami ich wykorzystania w edukacji
  • Cele: zdobycie umiejętności pracy z plikiem dźwiękowym, obrazem i animacją w proponowanych darmowych aplikacjach i wykorzystaniem efektów w edukacji
  • Autor programu, koordynator projektu: Magda Murowaniecka
  • ermin i miejsce realizacji: 28 IV 2020 (wtorek), 15:00-19:00, sala 304
  • Liczba godzin: 5, planowana odpłatność uczestnika: bezpłatnie

W programie kursu: Ćwiczenia praktyczne w aplikacjach (głównie internetowych, darmowych) do nagrywania dźwięku, tworzenia zabawnych animacji z nagranym tekstem/odczytanym przez lektora, tworzenia animowanego i „mówiącego” awatara, tworzenia obrazu lub zaimportowanej prezentacji PP z podkładem muzycznym i czytanym tekstem zawartym na slajdach.

warsztat 253 Programowanie w klasach I-IV – Scratch

  • Adresat: nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej oraz wszyscy zainteresowani poznaniem podstaw darmowego środowiska programowania wizualnego dla uczniów w każdym wieku
  • Cele: zdobycie wiedzy i podstawowych umiejętności pracy oraz wykorzystania darmowej aplikacji do nauki programowania w szkole podstawowej
  • Autor programu, koordynator projektu: Magda Murowaniecka
  • Termin i miejsce realizacji: 24 II, 2 III 2020 (poniedziałki), 15:00-19:00, sala 304
  • Liczba godzin: 10, planowana odpłatność uczestnika: 50 zł

Pierwsza część z dwu kursów na temat programowania w Scratch. Adresowane są dla zainteresowanych poznaniem podstaw pracy w tej darmowej i bardzo popularnej aplikacji. Program można zainstalować na dysku bądź korzystać z wersji "w chmurze". Scratch to świetna propozycja do stawiania pierwszych kroków w tej dziedzinie oraz pogłębiania swych umiejętności w kolejnych etapach kształcenia. W programie m. in.

  •  Scratch on-line i off-line
  • Interfejs, konfiguracja, podstawowe pojęcia
  • Duszek (wybór, kostiumy, usuwanie, modyfikacje, tworzenie własnych duszków)
  • Praca ze sceną (wybór z galerii, tworzenie własnej, zapis i import)
  • Idea tworzenia programu, przeciąganie, testowanie, usuwanie
  • Ćwiczenia w tworzeniu prostych programów (animacje, kartki, komiksy, historyjki, reklamy) realizujących skrypty ruchu. komunikacji, dźwięku.
  • Tworzenie programów realizujących treści różnych przedmiotów

kurs doskonalący 254 Programowanie w klasie IV-VIII – Scratch

  • Adresat: nauczyciele szkół podstawowych znający podstawy pracy w programie Scratch
  • Cele: pogłębienie wiedzy i umiejętności pracy w aplikacji do programowania obiektowego
  • Autor programu, koordynator projektu: Magda Murowaniecka
  • Termin i miejsce realizacji:  23, 30 marca i 6 kwietnia 2020, 15:00-19:00, sala 304
  • Liczba godzin: 15, planowana odpłatność uczestnika: 60 zł

W programie kursu:

  • wprowadzenie do programów zmiennych, bloczków i list
  • projektowanie aplikacji realizujących treści z przedmiotów ścisłych
  • projektowanie gier zręcznościowych, platformowych
  • nowości wersji 3 – praca z wybranym rozszerzeniami

warsztat 256 Programowanie w klasie I-III – Baltie

  • Adresat: nauczyciele I-III i inni zainteresowani poznaniem programu Baltie – środowiska programowania dla uczniów w każdym wieku
  • Cele: zdobycie wiedzy i podstawowych umiejętności pracy oraz wykorzystania darmowej aplikacji do nauki programowania w edukacji wczesnoszkolnej
  • Autor programu, koordynator projektu: Murowaniecka
  • Termin i miejsce realizacji: 29 I, 5 II 2020 (środy) 15:00-19:00, sala 304
  • Liczba godzin: 10, planowana odpłatność uczestnika: 50 zł

W programie kursu:

  • instalacja, możliwości bezpłatnej aplikację do programowania, której trzy tryby pracy pozwalają zacząć zabawę z programowaniem już w wieku przedszkolnym
  • interfejs, podstawowe pojęcia (scena, przedmiot, bank przedmiotów, czarodziej, pliki, tryby pracy)
  • budowanie i zapisywanie sceny w trybie „Budowanie”, operacje na przedmiotach
  • tworzenie sceny trybie „Czarowanie”
  • interfejs trybu „Programowanie”, praca w trybie „Nowicjusz”
  • tworzenie pierwszych prostych programów
  • wykorzystanie powtórzeń, bloków, , poleceń zmiany szybkości i przezroczystości, tworzenie pomocników i komentarzy, zmiana postaci czarodzieja
  • edytor Paint – modyfikacja przedmiotów z banku, tworzenie własnych przedmiotów

warsztat 257 Programowanie w klasach IV-VIII – Baltie

  • Adresat: nauczycieli informatyki w klasach IV – VIII szkoły podstawowej i inni zainteresowani
  • Cele: pogłębienie wiedzy i umiejętności w zakresie tworzenia programów w trybach Nowicjusz i Zaawansowany
  • Autor programu, koordynator projektu: Magda Murowaniecka
  • Termin i miejsce realizacji: II semestr 2020, 15:00-19:00, sala 304
  • Liczba godzin: 10, planowana odpłatność uczestnika: 50 zł

W programie kursu:

  • interfejs trybu „Zaawansowany”
  • nawiasy, stałe i zmienne w Baltie
  • przykłady programów z wykorzystaniem instrukcji warunkowych, pętli WHILE, DO-WHILE i FOR
  • tworzenie procedur (pomocnicy) z parametrami
  • wykorzystywanie plików multimediMultimedialne i interaktywne narzędzia edukacji dla każdego. XIA – darmowy edytor aktywnych obrazów i gieralne w programach

warsztat 269 (stacjonarnie lub e-learning) Multimedialne i interaktywne narzędzia edukacji dla każdego. XIA – darmowy edytor aktywnych obrazów i gier

Informację o wyborze e-learningowego trybu udziału proszę przesyłać na adres Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

  • Adresat: nauczyciele wszystkich przedmiotów i etapów edukacyjnych zainteresowani tworzeniem w prosty i szybki sposób tzw. aktywnych obrazów (interaktywnych i zawierających linki, grafikę i multimedia) oraz gier edukacyjnych z wykorzystaniem darmowych aplikacji Xia i Inkscape. Nie jest wymagana wcześniejsza znajomość programu Inkscape
  • Cele: zdobycie umiejętności projektowania, tworzenia i wykorzystania nowoczesnych i autorskich materiałów i narzędzi edukacyjnych do wykorzystania na tablice interaktywne
  • Autor programu, koordynator projektu: Magda Murowaniecka
  • Termin i miejsce realizacji: 9, 16 marca (poniedziałki), 15:00-19:00, sala 304
  • Liczba godzin: 10, planowana odpłatność uczestnika: 50 zł

O kursie:
Aby tworzyć ciekawe i nowoczesne pomoce dydaktyczne – aktywne obrazy czy gry edukacyjne – nie musisz być informatykiem, choć podstawowe umiejętności będą konieczne. Dzięki  darmowym aplikacjom: wieloplatformowej aplikacji XIA i edytorowi grafiki Inkscape, utworzysz w szybki sposób różnorodne interaktywne i multimedialne ćwiczenia. Praca w XIA jest prosta i jest  potrzebna do finalizacji pracy. Inkscape będzie wykorzystywany w niewielkim zakresie, tak więc nawet początkujący poradzą sobie z ćwiczeniami. Jeśli jednak chcesz tworzyć czy modyfikować grafiki na potrzeby swoich ćwiczeń a jeszcze nie pracowałeś z tą aplikacją – zachęcam do udziału w kursie, dzięki któremu nauczysz się tego wspaniałego programu. Jeśli chcesz zobaczyć przykłady  aktywnych obrazów wykonanych w Xia – wejdź na stronę http://xia.dane.ac-versailles.fr/examples.html.
A oto dwa spośród kilku ćwiczeń, które wykonamy wspólnie na zajęciach (są to pliki stron www spakowane w formacie ZIP)  
obraz 1, obraz 2. Zapraszam do udziału w warsztatch – dobra zabawa zarówno dla nauczycieli jak i uczniów.

kurs doskonalący 271 Gimp – darmowy program do tworzenia grafiki komputerowej i pracy z fotografią

  • Adresat: nauczyciele zainteresowani tworzenie grafiki komputerowej i różnorodną obróbką fotografii cyfrowej w darmowym programie o wielkich możliwościach
  • Cele: zdobycie umiejętności tworzenia i edycji grafiki komputerowej, także z efektem 3D, ozdobnych napisów, animacji
  • zdobycie umiejętności podstawowej i zaawansowanej obróbki fotografii cyfrowej w tym: tworzenia fotomontaży, kolaży, kolorowania zdjęć czarno-białych, usuwanie tła i niechcianych elementów, stosowania filtrów i efektów
  • Autor programu, koordynator projektu: Magda Murowaniecka
  • Termin i miejsce realizacji: 4, 11, 18, 25 marca (środy), 15:00-19:00, sala 304
  • Liczba godzin: 20, planowana odpłatność uczestnika: 60 zł

Kurs kierowany do osób zainteresowanych bitmapową grafiką komputerową w zaawansowanym darmowym programie jakim jest Gimp. Program ma potężne możliwości i jest alternatywą dla komercyjnego oprogramowania np. Corel Photo-Paint czy Adobe Photoshopa. Warstwy, maski, różne narzędzia, rozbudowane modyfikacje kolorów, filtry itd. pozwalają na zaawansowaną obróbkę zdjęć, a także kreatywne malowanie czy tworzenie efektownej grafiki na potrzeby stron internetowych. Możliwości programu można łatwo zwiększyć dzięki wtyczkom. Duże możliwości nie wiążą się ze skomplikowaną obsługą. Choć program ma nietypowy układ, to interfejs jest przejrzysty a wszystkie opcje są w języku polskim, co pozwala początkującemu użytkownikowi nie napotkać problemów w pracy z Gimpem. Uczestnicy otrzymają materiały w wersji elektronicznej (pliki PDF z instrukcjami wykonania ćwiczeń, grafiki wykorzystywane na zajęciach, wykonane ćwiczenia filmy instruktażowe, linki do materiałów w Sieci). W programie:

  • Instalacja, interfejs, możliwości
  • Praca z plikami, operacje na obrazie, praca na warstwach
  • Narzędzia malarskie, narzędzia korekty
  • Tworzenie grafik (także z efektem 3D) za pomocą różnego typu zaznaczeń
  • Praca z kolorem, efekty i filtry
  • Tworzenie efektownych napisów
  • Praca z fotografią:
    • Podstawowe i zaawansowane operacje korekty obrazu
    • Kolorowanie zdjęć czarno-białych, zmiana kolorów (np. włosy), make up,usuwanie tła i niechcianych elementów
    • Fotomontaże, kartki okolicznościowe itp.

kurs doskonalący 272 Inkscape – darmowy edytor grafiki komputerowej

  • Adresat: nauczyciele zainteresowani tworzeniem grafiki komputerowej (również z efektem 3D) w darmowym odpowiedniku Corela, który wykorzystywany jest także w tworzeniu aktywnych obrazów, tworzeniu logo, plakatów, ulotek folderów, animacji
  • Cele: nauczyciele zainteresowani zdobyciem umiejętności pracy w edytorze grafiki wektorowej i wykorzystaniu ich w różnych zastosowaniach edukacyjnych
  • Autor programu, koordynator projektu: Magda Murowaniecka
  • Termin i miejsce realizacji: 15, 22 i 29 kwietnia 2020, 15:00-19:00, sala 304
  • Liczba godzin: 15, planowana odpłatność uczestnika: 50 zł

Jeśli znasz edytory bitmapowej grafiki komputerowej (np. PhotoShop, Gimp) poznaj również jej drugi rodzaj - grafikę wektorową. Docenisz ją, gdy tworzysz plakaty, logo czy inny obraz, który chcesz wykorzystywać w dowolnym rozmiarze bez strat w jakości. Główną zaletą grafiki wektorowej jest bowiem możliwość zmiany rozmiaru obiektów bez utraty jakości, co jest podstawową wadą grafiki rastrowej. Zachęcam do poznania bardzo dobrego i bezpłatnego programu jakim jest Inkscape - darmowy odpowiednik CorelDraw. W obu programach pracuje się podobnie. Aplikacja obsługuje wiele formatów, w tym format SVG. Inkscape posiada wygodny interfejs i wiele funkcji do rysowania kształtów, krzywych, pisania tekstu. Potrafi wykorzystywać różne formaty grafiki rastrowej, przezroczystości i wiele innych. Na zajęciach wykorzystujemy również tablety graficzne. Uczestnicy kursu otrzymają materiały w wersji elektronicznej na płycie CD: instrukcje pracy w programie wraz z ćwiczeniami, aktualną wersję oprogramowania, filmy instruktażowe ćwiczeń przeprowadzonych na kursie, linki do materiałów internetowych. W program kursu m.in.:

  • Zasady pracy w programie
  • Tworzenie grafiki poprzez modyfikacje obiektów wektorowych
  • Praca na warstwach
  • Tworzenie gradientów, deseni
  • Projektowanie grafiki z efektami 3D
  • Wykonywanie efektownych napisów
  • Precyzyjne rysowanie
  • Zasady tworzenia logotypów, jak je szybko i łatwo wykonać
  • Wykorzystanie filtrów i efektów
  • Praca z bitmapą

kurs doskonalący 275 Excel dla początkujących

  • Adresat: zainteresowani nauczyciele
  • Cele: nabycie umiejętności pracy w arkuszu kalkulacyjnym MS Excel 2007 i wykorzystania wybranych zagadnień do szkolnych zastosowań
  • Autor programu, koordynator projektu: Magda Murowaniecka
  • Termin i miejsce realizacji: 3, 10, 17 III 2020 (poniedziałki), 15:00-19:00, sala 304
  • Liczba godzin: 15, planowana odpłatność uczestnika: 40 zł

Kurs podstaw programu Excel (wersja 2007) z uwzględnieniem szkolnych zastosowań np. arkusze ułatwiające pracę wychowawcy, arkusze ocen. Uczestnicy otrzymają materiały elektroniczne (instrukcje ćwiczeń, filmy instruktażowe). tworzenie, zapisywanie i ochrona dokumentu Excela.
W programie kursu:

  • operacje na arkuszach, nawigacja, zaznaczanie, czynności na obszarach zaznaczonych
  • edycja i formatowanie komórek i ich zawartości
  • adresowanie komórek, nazywanie zakresów
  • tworzenie i formatowanie tabel
  • wypełnianie serią danych, tworzenie własnych list
  • zadania związane z podstawowymi funkcjami wbudowanymi (np. Suma, Średnia, JEŻELI, LICZ.JEŻELI, funkcje daty i czasu), tworzenie własnych funkcji
  • tworzenie, formatowanie i modyfikacja wykresów
  • drukowanie w Exceluwymiana danych z Wordem i PowerPointem (tworzenie łączy)

PROWADZENIE: PAWEŁ MATEJA

Warsztat 257, 258, 259, 260 "Uczymy w szkole programować – programowanie w C++"

Adresat: nauczyciele informatyki uczący w szkołach ponadpodstawowych wg nowej podstawy programowej oraz nauczyciele informatyki w klasach VII-VIII szkoły podstawowej.
Cele: nauka podstaw programowania w języku C++, utrwalenie wiedzy nt. algorytmów obowiązujących w nowej podstawie programowej i ich implementacja w języku wysokiego poziomu.
Autor programu, koordynator projektu: Paweł Mateja
Termin i miejsce realizacji: wg kalendarza zapisanego w ofercie dwumiesięcznej, 15:00-19:00, sala 306
Liczba godzin: 5 godzin dla każdego warsztatu,
Planowana odpłatność: 50 zł za jeden warsztat

Opis warsztatów:

W ramach cyklu odbędą się cztery warsztaty z programowania i algorytmiki. W ramach całego cyklu poznamy:

  • jak wybrać i zainstalować środowisko programistyczne,
  • podstawowe zasady i metody programowania,
  • strukturę programu w języku C++,
  • konstrukcje języka niezbędne do programowania wymaganych algorytmów.

W trakcie zajęć będziemy tworzyć programy, uczyć się jak czytać i interpretować błędy kompilatora – wszystko po to by jak najlepiej przekazać swoją wiedzę uczniom. Zostaną omówione algorytmy wymagane przez nową podstawę programową. Warsztaty z programowania w C++ to dużo ćwiczeń, dużo praktyki, dużo przykładów. Uczestnicy warsztatów będą mieli dostęp do materiałów poprzez platformę Moodle. W razie potrzeby niewykluczone są dodatkowe konsultacje i działania on-line.

Warsztat 261, 262, 263, 264 "Zaprzyjaźnij się z pytonem – programowanie w języku Python"

Kolejny cykl warsztatów będzie z założenia miał strukturę podobną do warsztatów z programowania w języku C++. W dzisiejszych czasach język programowania Python staje się bardzo popularny ze względu na jego „elastyczność” i zastosowanie. Większość wydawnictw w swoich opracowaniach daje możliwość wyboru środowiska programistycznego, jest to również jeden z języków dopuszczony na egzamin maturalny z informatyki. W związku z tym warto poznać ten język. Podobnie jak na warsztatach programowania w języku C++ stawiamy na dużo ćwiczeń i praktyki.

  • 261 18 lutego , godz. 15.00–19.00 sala 306
  • 262 17 marca, godz. 15.00–19.00 sala 306
  • 263 31 marca , godz. 15.00–19.00 sala 306
  • 264 20 kwietnia sala 306

 Warsztat 276 "Administrowanie szkolną platformą Microsoft Office 365"

Adresat: nauczyciele informatyki, administratorzy szkolnych pracowni informatycznych posiadający platformę MS Office 365
Cele: nabycie umiejętności konfiguracji i zarządzania aplikacją chmurową.
Autor programu, koordynator projektu: Paweł Mateja
Termin i miejsce realizacji: wg kalendarza zapisanego w ofercie dwumiesięcznej, 15:00-18:00, sala 306
Liczba godzin: 4, Planowana odpłatność: 40 zł
Opis warsztatów:

  • Na warsztatach dowiemy się jak zarządzać szkolną platformą MS Office 365. Poruszone na warsztatach zagadnienia to m.in.:
  • zakładanie kont użytkowników i zarządzanie nimi (zakładanie seryjne i za pomocą skryptów),
  • tworzenie grup użytkowników,
  • seryjne przypisywanie licencji na produkty i usługi,
  • ustawienia zabezpieczeń i prywatności oraz indywidualny, niestandardowy profil placówki,
  • konfigurowanie i monitorowanie użycia usług MS Office 365.

Warsztat 277 "Microsoft Office 365 – jak oswoić Chmurę"

Adresat: nauczyciele wszystkich etapów edukacyjnych.
Cele: nabycie umiejętności korzystania z podstawowych usług Chmury Microsoft.
Autor programu, koordynator projektu: Paweł Mateja
Termin i miejsce realizacji: wg kalendarza zapisanego w ofercie dwumiesięcznej, 15:00-19:00, sala 306
Liczba godzin: 5, Planowana odpłatność : 40zł
Opis warsztatów:
Na warsztatach omówione zostaną podstawowe usługi Office 365. Dowiemy się i wykonamy w praktyce:

  • jak konfigurować i swobodnie korzystać z poczty Outlook,
  • jak planować wydarzenia i wykorzystywać kalendarz do pracy w grupie,
  • jak korzystać z dysku w chmurze OneDrive (tworzenie struktury katalogowej, kopiowanie danych na i z dysku, tworzenie archiwum danych),
  • jak tworzyć dokumenty i udostępniać je w grupie (praca na wspólnym dokumencie, obieg dokumentów w placówce).

 


PROWADZENIE: ANKA PILICHOWSKA

konsultacja zbiorowa z elementami e-learningu 250 Gry i zabawy wprowadzające do programowania w oparciu o zasoby internetowe

  • Adresat: nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej
  • Cele: – wskazanie zasobów internetowych wspierających programowanie „unplugged” – możliwości i sposoby ich wykorzystania w pracy z dziećmi
  • Autor programu, koordynator projektu: Anka Pilichowska
  • Termin i miejsce realizacji: 10 października, godz. 15.30-18.30, WODN w Łodzi
  • Liczba godzin: 7 (w tym 3 e-learningu); Planowana odpłatność: bezpłatnie

konsultacja zbiorowa z elementami e-learningu 251 Aplikacje komputerowe i internetowe wprowadzające do programowania

  • Adresat: nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej
  • Cele: – prezentacja aplikacji wprowadzających do programowania-kodowania – określenie możliwości ich wykorzystania w pracy z dziećmi
  • Autor programu, koordynator projektu: Anka Pilichowska
  • Termin i miejsce realizacji: 17 października, godz. 15.30-18.30, WODN w Łodzi
  • Liczba godzin: 7 (w tym 3 e-learningu); planowana odpłatność: bezpłatnie

warsztat 252 ScratchJr – kodowanie dla małych dzieci

  • Adresat: nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej
  • Cele: – rozwinięcie umiejętności pracy z aplikacją Scratch Junior (Windows),
  • określenie możliwości wykorzystania aplikacji w pracy z dziećmi
  • Autor programu, koordynator projektu: Anka Pilichowska
  • Termin i miejsce realizacji: 20, 27 XI 2019 godz. 15.30-18.30 sala 304 
  • Liczba godzin: 8, Planowana odpłatność: 50 zł

Na zajęciach poznajemy bezpłatną aplikację (w tym przypadku na laptopy i komputery stacjonarne, system Windows) dla dzieci (5-7lat). Dzięki można w miarę przystępny sposób zrobić wprowadzenie do i programować proste gry i interakcje. Aplikacja nie wymaga pisania kodu, wykorzystuje „klocki” służące za elementy kodu, które należy ustawić takiej kolejności aby odpowiadało to zaplanowanemu działaniu danej postaci. Scratch Jroswaja z tematyką projektowania i programowania. Pozwala zrozumieć, czym jest programowanie obiektowe, a także rozwija kreatywność i logiczne myślenie.

warsztat z modułem e-learningu lub e-learning 265 TIK jako metoda aktywizująca – zasoby internetowe zawierające gotowe ćwiczenia, zadania oraz te z możliwością tworzenia własnych

  • Adresat: zainteresowani nauczyciele
  • Cele: – wykorzystanie zasobów internetowych i narzędzi TIK jako metod aktywizujących – rozwijanie umiejętności związanych z wymogiem awansowym wykorzystania technologii w działaniach dydaktycznych
  • Autor programu, koordynator projektu: Anka Pilichowska
  • Termin i miejsce realizacji: 6 XI 2019 godz. 15.00–19.00 sala 304
  • Liczba godzin: 9 (w tym 4 e-learningu) lub 9 e-learningu; planowana odpłatność: 50 zł

warsztat z modułem e-learningu lub e-learning 266 TIK jako metoda aktywizująca – wirtualne tablice i interaktywne obrazy

  • Adresat: zainteresowani nauczyciele
  • Cele: – wykorzystanie narzędzi TIK jako metod aktywizujących – rozwijanie umiejętności związanych z wymogiem awansowym wykorzystania technologii w działaniach dydaktycznych Autor programu, koordynator projektu: Anka Pilichowska
  • Termin i miejsce realizacji: 5XII 2019 godz. 15.00–19.00 sala 304
  • Liczba godzin: 9 (w tym 4 e-learningu) lub 9 e-learningu, Planowana odpłatność: 50 zł

Na wirtualnych tablicach możemy umieszczać wiadomości dla uczniów, jak również mogą to robić uczniowie. Są to proste w obsłudze narzędzia. Mogą one również służyć jako obszar roboczy do współpracy uczniów, uczniów i nauczycieli. Możemy na nich gromadzić różne materiały (teksty, zdjęcia, filmiki), otrzymywać informacje zwrotne. Zastosowania będą zależały od naszej pomysłowości i możliwości narzędzia.
Interaktywne obrazy – wybraną grafikę (zdjęcie) wzbogacamy linkami do muzyki, filmiku stron internetowych, budujemy prezentację dotycząca danej tematyki. Te dodatki do zdjęcia pojawiają się, można je obejrzeć, odsłuchać, przeczytać gdy najeżdżamy myszą na punkty na obrazie, w których zostały osadzone.

warsztat z modułem e-learningu lub e-learning 267 Tytuł: TIK jako metoda aktywizująca – elektroniczne książeczki i komiksy

  • Adresat: zainteresowani nauczyciele
  • Cele: – wykorzystanie narzędzi TIK jako metod aktywizujących – rozwijanie umiejętności związanych z wymogiem awansowym wykorzystania technologii w działaniach dydaktycznych Autor programu, koordynator projektu: Anka Pilichowska
  • Termin i miejsce realizacji: II 2020 WODN w Łodzi
  • Liczba godzin: 9 (w tym 4 e-learningu) lub 9 e-learningu; Planowana odpłatność: 50 zł

Na zajęciach poznajemy aplikacje pozwalające na tworzenie elektronicznych książeczek i udostępnianie ich. Możemy korzystać z wybranego szablonu lub wybrać czyste karty. Oczywiście na kartach umieszczamy, w edytowalnych polach tekstowych, własny tekst historyjki, wstawiamy własne ilustracje lub korzystamy z galerii aplikacji. Gotowe prace możemy umieszczać na stronie internetowej. Mamy możliwość komentowania, oceniania, udostępniania a czasami również współtworzenia książeczki.

warsztat 248 Info -TEKA – warsztaty komputerowe dla nauczycieli „Jak pomóc dziecku robić notatki”

  • Adresat: zainteresowani nauczyciele
  • Cele: rozwijanie umiejętności związanych z wymogiem wykorzystania technologii w działaniach dydaktycznych, aplikacje do tworzenia map myśli
  • Autor programu, koordynator projektu: Anka Pilichowska
  • Termin i miejsce realizacji: 12 II 2020 godz. 15.00-19.00, sala 304 WODN w Łodzi
  • Liczba godzin: 5; Planowana odpłatność: bezpłatnie

warsztat 249 Info -TEKA – warsztaty komputerowe dla nauczycieli „Kody QR w szkole”

  • Adresat: zainteresowani nauczyciele
  • Cele: rozwijanie umiejętności związanych z wymogiem wykorzystania technologii w działaniach dydaktycznych, wskazanie możliwości wykorzystania kodów QR w procesie nauczania
  • Autor programu, koordynator projektu: Anka Pilichowska
  • Termin i miejsce realizacji: 24 III 2020 godz. 15.00-19.00, sala 304 WODN w Łodzi
  • Liczba godzin: 5; Planowana odpłatność: bezpłatnie

  


PROWADZENIE: SŁAWEK SKONIECZKA

Kurs doskonalący 274 Prezentacja PowerPoint – narzędziem pracy nauczyciela

  • Adresat: nauczyciele posiadający podstawowe umiejętności obsługi komputera
  • Autor programu, koordynator projektu, prowadzący: Sławomir Skonieczka
  • Termin i miejsce realizacji: 16, 23, 30 kwietnia 2020 godz. 15.00-19.00 sala 306
  • Liczba godzin: 15; Planowana odpłatność: 60 zł

Kurs doskonalący 280 CMS Joomla! – szybkie tworzenie i zarządzanie stroną WWW

  • Adresat: nauczyciele zainteresowani stworzeniem własnej strony internetowej
  • Autor programu, koordynator projektu, prowadzący: Sławomir Skonieczka
  • Termin i miejsce realizacji: 5, 12, 19 marca 2020 godz. 15.00-19.00 sala 306
  • Liczba godzin: 15; Planowana odpłatność: 60 zł