KURSY KOMPUTEROWE w roku szkolnym 2016/17

e-mail:  Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. ,
tel. bezpośredni (42) 636-51-49, pokój 307
Informacja (42)  636-81-83, fax (42) 636-61-46

UWAGA:

  • Wymienione formy stanowią ofertę roczną, która może być wzbogacona poprzez oferty dwumiesięczne. Informacje tu zawarte będą na bieżąco aktualizowane na stronie Ośrodka (link EDUKACJA INFORMATYCZNA).
  • Podane terminy mogą ulec zmianie, a godziny rozpoczęcia dostosowane do potrzeb uczestników (uzgodnione z grupą na pierwszych zajęciach)

azk logo Akademia Zajęć Komputerowych

Zapraszamy przede wszystkim nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej a także nauczycieli innych etapów edukacyjnych zainteresowanych tematyką proponowaną w kolejnym roku projektu. Proponujemy poznanie narzędzi tworzenia atrakcyjnych i nowoczesnych pomocy dydaktycznych, wskażemy źródła i sposoby korzystania z edukacyjnych zasobów internetowych.

- Każde spotkanie ma inną tematykę oraz inny numer formy, kończy się osobnym zaświadczeniem
- Aby wziąć udział w określonym warsztacie należy wysłać zgłoszenie z zaznaczeniem formy udziału. Proszę o kontakt mailowy  Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.  związany z wyborem formy

Formy uczestnictwa:
- tryb mieszany to zajęcia stacjonarne w sali 304 i godziny e-learningu na platformie Moodle gdzie będą zamieszczane wszystkie materiały
lub
- tryb e-learningowy samodzielna praca z materiałami przygotowanymi przez wykładowców na platformie Moodle. Ta forma udziału wymaga zgłoszenia jej do kierownika formy najpóźniej tydzień przed terminem. Warunkiem otrzymania świadectwa udziału jest wykonanie zadania związanego z tematem danego spotkania

Koordynator projektu: Magda Murownaiecka ( Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Zajęcia prowadzą Magda Murowaniecka i Anka Pilichowska.


 MATERIAŁY INSTRUKTAŻOWE Z POPRZEDNICH EDYCJI AZK

Interaktywne i multimedialne ćwiczenia w Learning Apps

Konsultacja zbiorowa z modułami e-learningu nr 252
Liczba godzin: 9 godz. w tym 4 e-learningu
Wykładowcy: Magda Murowaniecka, Anka Pilichowska
Koordynator projektu: Anka Pilichowska
Termin realizacji: 2 października, 15.00-19.00, sala 304
Koszt: bezpłatnie
W programie:
warsztaty proponują poznanie platformy edukacyjnej pozwalającej na korzystanie z ogromnej bazy pomocy wytworzonych przez nauczycieli. Drugą funkcją serwisu jest tworzenie własnych ćwiczeń i gier edukacyjnych po założeniu darmowego konta. Dodatkowo uzyskujemy darmową przestrzeń dla klasy by dedykować swoim uczniom ćwiczenia oraz dawać im możliwość tworzenia własnych. Nauczyciel ma do dyspozycji ciekawe narzędzia np. wirtualna tablicę, narzędzie do ankietowania. Learning Apps to świetna zabawa pozwalająca na korzystanie i tworzenie w pełni interaktywnymi i multimedialnymi ćwiczeniami, które sprawdzą się zarówno na komputerach jak i tablicach multimedialnych. 

Images Actives – interaktywny obraz dla każdego

warsztat nr 253
Liczba godzin: 5 godz.
wykładowcy: Magda Murowaniecka
Koordynator projektu: Magda Murowaniecka
Termin realizacji: 9 października, 15.00-19.00, sala 304
Koszt: 30 zł
w programie: poznanie aplikacji dzięki której stworzysz interaktywną pomoc dydaktyczną na podstawie wybranej grafiki.

Podstawy Scratcha – wizualnego języka programowania dla dzieci i młodzieży

warsztat nr 245
Liczba godzin: 10 godz. 
Wykładowcy: Magda Murowaniecka, Anka Pilichowska
Koordynator projektu: Magda Murowaniecka
Termin realizacji: 16, 23 października, 15.00-19.00, sala 304
Koszt: 50 zł
Zajęcia adresowane są dla zainteresowanych poznaniem podstaw pracy w programie Scratch. Tę darmową aplikację do programowania obiektowego można zainstalować na dysku bądź korzystać z wersji "w chmurze". Scratch to świetna propozycja do stawiania pierwszych kroków w tej dziedzinie oraz pogłębiania swych umiejętności w kolejnych etapach kształcenia. Ta pierwsza część warsztatów z programowania w Scratchu poświęcona będzie poznaniu interfejsu i sposobu pracy w aplikacji oraz wykonanie programów dedykowanych uczniom najmłodszym. 

Gry i zabawy wprowadzające do programowania (kodowanie bez komputera)

Konsultacja zbiorowa z modułami e-learningu nr 242
Liczba godzin: 10 godz. w tym 5 e-learningu
Wykładowcy: Anka Pilichowska
Koordynator projektu: Anka Pilichowska
Termin realizacji: 19 października, 15.00-19.00, sala 304
Koszt: bezpłatnie

Doskonalenie umiejętności posługiwania się edytorem tekstu WORD 2007

warsztat nr 262
Liczba godzin: 5 godz. 
Wykładowcy: Sławomir Skonieczka
Koordynator projektu: Sławomir Skonieczka
Termin realizacji: 23 października, 15.00-19.00, sala 304
Koszt: bezpłatnie

Akademia Zajęć Komputerowych. Poznaj możliwości platformy edukacyjnej mCourser i edytora interaktywnych zasobów edukacyjnych mInstructor

warsztat z modułami e-learninu  nr 238 
Liczba godzin: 8 godz. w tym 4 e-learningu lub 8 e-learningu
Wykładowcy: Magda Murowaniecka, Anka Pilichowska
Koordynator projektu: Magda Murowaniecka
Termin realizacji: 30 października, 15.00-18.30, sala 304
Koszt: bezpłatnie
w programie: poznanie platformy edukacyjnej wspierającej nauczanie interaktywne, która udostępnia gotowe e-zasoby oraz daje możliwość tworzenia własnych interaktywnych materiałów. 

 LISTOPAD / GRUDZIEŃ

Niezbędnik nauczyciela. JClick – tworzenie interaktywnych ćwiczeń

warsztaty nr 250 
Liczba godzin: 12 (3 x 4 godz.)
Termin realizacji: 6, 13 i 20 listopada, godz. 15:00-18:00 w sali 304
autor projektu: Magda Murowaniecka
prowadzący: Magda Murowaniecka, Anka Pilichowska
Koszt: 60 zł
  • Zapraszamy nauczycieli, którzy chcą i lubią tworzyć pomoce dydaktyczne według własnych pomysłów. JClic to kolejna darmowa i wieloplatformowa propozycja do tworzenia różnorodnych multimedialnych i interaktywnych aplikacji (appletów) edukacyjnych w technologii JAVA. Program instaluje się w trzech modułach, niestety brak mu spolszczenia. Na stronie domowej projektu znajdziesz pliki pomocy oraz udostępnione ćwiczenia. Jeśli tworzysz materiały na platformie Moodle, możesz pobrać plugin modułu JClick, który pozwala na włączenie ćwiczeń JClic do kursu w Moodle. 
  • Wykonane w prosty sposób ćwiczenia można wykorzystać na każdym etapie kształcenia i prezentować zarówno na komputerze jak i tablicy multimedialnej.
  • Tematyka ćwiczeń to: różnorodne puzzle (także z wykorzystaniem animacji), krzyżówki, ćwiczenia z tekstem (luki, wskazywanie, wybór  z listy, wyszukiwanie słów), skojarzenia itp. Można wykorzystać obrazy, animowane gify i pliki filmowe, pliki dźwiękowe czy nagrany głos.
  • Projekty, które tworzymy mogą zawierać w sobie zestawy wielu typów aktywności, którym ustalamy kolejność i dodatkowe akcje. Jest możliwość wstawiania liczników czasu wykonania ćwiczenia i ilości podejść oraz punktację. 
  • Tworzenie zestawów ćwiczeń w tym programie przypomina pracę w HotPotatoes

Prezentacja PowerPoint – narzędzie pracy nauczyciela

kurs doskonalący nr 264
Liczba godzin: 15
Termin realizacji: 22, 29 listopada i 6 grudnia, godz. 15.00-19.00 sala 306
autor programu i prowadzący: Sławomir Skonieczka
koszt: 55 zł

Aplikacje komputerowe i internetowe wprowadzające do programowania

warsztat z modułami e-learningu nr 243
liczba godzin: 12 (w tym 4 e-learning)
Termin realizacji: 23 listopada i 7 grudnia godz. 15:00-19:00 w sali 304
autor projektu i prowadzący: Anka Pilichowska
Koszt: bezpłatnie

Gimp – podstawy

kurs doskonalący nr 255 
liczba godzin: 20 (4 x 5 godz.)
Termin realizacji: 07, 14, 21 i 28 listopada godz. 15:00-19:00 w sali 304
autor projektu i prowadzący: Magda Murowaniecka
Koszt: 90 zł

Kurs kierowany jest do osób zainteresowanych grafiką komputerową w zaawansowanym darmowym programie, jakim jest Gimp. Program ma bardzo duże możliwości i może być alternatywą dla komercyjnego oprogramowania, np. Corel Photo-Paint czy Adobe Photoshop. Aplikacja oferuje: pracę na warstwach, maskowanie, różnorodne narzędzia, modyfikację kolorów, tworzenie własnych gradientów, filtry, itd. Możliwości programu można łatwo zwiększyć dzięki dodatkowym darmowym wtyczkom. Obsługa programu nie jest skomplikowana, wszystkie opcje są w języku polskim, co ułatwia początkującym użytkownikom opanowanie tego programu. Uczestnicy kursu otrzymają materiały w wersji elektronicznej (pliki instalacyjne, instrukcje ćwiczeń, filmy instruktażowe). Tematyka ćwiczeń:

  • Zaawansowana obróbka zdjęć (korekta, retusz, fotomontaż, kolaż, tworzenie ramek, napisów na zdjęciu, kolorowanie zdjęć czarno-białych, zmiana kolorów)
  • Tworzenie grafiki z wykorzystaniem narzędzi malarskich i zaznaczeń
  • Tworzenia obrazów z dodaniem efektu 3D,
  • Tworzenie efektownych tekstów (np. na potrzeby stron internetowych czy prezentacji),
  • Wykorzystania filtrów i efektów

Scratch – wizualny język programowania dla dzieci i młodzieży cz.2

warsztat nr 246
Liczba godzin: 12 godz. 
Wykładowcy: Magda Murowaniecka, Anka Pilichowska
Koordynator projektu: Magda Murowaniecka
Termin realizacji: 

  • I edycja 27 listopada, 4 i 11 grudnia, 15.30-18.30, sala 304
  • II edycja 8, 15, 22 stycznia 2018 15.30-18.30, sala 304

Koszt: 60 zł
Zajęcia adresowane są dla zainteresowanych pogłębieniem umiejętności pracy w programie Scratch. W programie zajęć znajdzie się tematyka tworzenia własnych bloczków, przykłady programów wykorzystujących zmienne i listy. 

Lekcja z Internetem

warsztat nr 261
liczba godzin: 6
Termin realizacji: 5 grudnia godz. 15:00-19:30 w sali 304
wykładowca i koordynator projektu: Anka Pilichowska
Koszt: bezpłatne

Warsztaty poświęcone wykorzystaniu zasobów Internetu w pracy nauczyciela.

Kahoot – bezpłatna platforma do tworzenia i przeprowadzania  interaktywnych quizów

warsztat nr 249
liczba godzin: 3
termin realizacji: 11 grudnia godz. 15.15-17.30 w sali 306
wykładowca i koordynator projektu: Sławomir Skonieczka
koszt: bezpłatnie

W programie omówiony zostanie program do tworzenia quizów 

Akademia Zajęć Komputerowych. Jak IrfanView pomoże Ci w pracy z plikiem graficznym

warsztat nr 239
liczba godzin - tryb udziału do wyboru: 5 stacjonarnie lub 5 e-learningu
termin realizacji: 14 grudnia godz. 15.00-19.00 sala 304
Wykładowca i koordynator projektu: Magda Murowaniecka
koszt: bezpłatnie
W programie: omówienie instalacji i interfejsu programu do przeglądania grafik i multimediów. Aplikacja posiada wiele różnorodnych możliwości, które warte są poznania np.:
- operacje na zdjęciach i obrazie (korekta, filtry, zmiana rozmiaru, kadrowanie, obroty, odczyt informacji o pliku)
- zmiana formatu zapisu z możliwością stworzenia obszarów przezroczystych
- dodawanie napisów na obrazie, ramek i obwódek, rysowanie
- wykonywanie wielu operacji jednoczesnie na wielu plikach (operacje wsadowe)
- tworzenie pokazów ze zdjęć z podkładem muzycznym
- Tworzenie obrazów wielostronicowych i plików pdf
- skanowanie i drukowanie
- przechwytywanie ekranu
- obsługa bardzo wielu formatów grafiki, audio i video

 STYCZEŃ / LUTY 2018

 Scratch – wizualny język programowania dla dzieci i młodzieży cz.2

warsztat nr 246
Liczba godzin: 12 godz. 
Wykładowcy: Magda Murowaniecka, Anka Pilichowska
Koordynator projektu: Magda Murowaniecka
Termin realizacji: 8, 15, 22 stycznia 2018 15.30-18.30, sala 304

Koszt: 60 zł
Zajęcia adresowane są dla zainteresowanych pogłębieniem umiejętności pracy w programie Scratch. W programie zajęć znajdzie się tematyka tworzenia własnych bloczków, przykłady programów wykorzystujących zmienne i listy.

Kahoot – bezpłatna platforma do tworzenia i przeprowadzania  interaktywnych quizów

warsztat nr 249
liczba godzin: 3
termin realizacji: 10 stycznia godz. 15.15-17.30 w sali 306
wykładowca i koordynator projektu: Sławomir Skonieczka
koszt: bezpłatnie

W programie omówiony zostanie program do tworzenia quizów

Praca w ,,Chmurze” – Programowanie w szkole podstawowej

warsztat nr 244
liczba godzin: 5
termin realizacji: 12 stycznia godz. 15.00-19.00 w sali 306
wykładowca: Katarzyna Paliwoda, koordynator projektu: Dorota Zając
koszt: 30 zł

Info-TEKA – Warsztaty komputerowe dla nauczycieli. Tworzymy okładkę książki

warsztat nr 241
liczba godzin: 5
termin realizacji: 14 stycznia godz. 15.00-19.00 w sali 306
wykładowca i koordynator projektu: Sławomir Skonieczka
koszt: bezpłatnie

W programie: praca w darmowej aplikacji internetowej Canva

Info-TEKA – Warsztaty komputerowe dla nauczycieli. Moja pierwsza animacja

warsztat nr 241
liczba godzin: 5
termin realizacji: 17 stycznia godz. 15.00-19.00 w sali 306
wykładowca i koordynator projektu: Sławomir Skonieczka
koszt: bezpłatnie

W programie: tworzenie animacji w programie Pivot

Inkscape – darmowy edytor grafiki komputerowej

kurs doskonalący nr 256
Liczba godzin: 12 godz. 
Wykładowca i koordynator projektu: Magda Murowaniecka
Termin realizacji: 13, 20, 27 lutego 15.00-19.00, sala 304

Jeśli znasz edytory bitmapowej grafiki komputerowej (np. PhotoShop, Gimp) poznaj również jej drugi rodzaj - grafikę wektorową. Docenisz ją, gdy tworzysz plakaty, logo czy inny obraz, który chcesz wykorzystywać w dowolnym rozmiarze bez strat w jakości. Główną zaletą grafiki wektorowej jest bowiem możliwość zmiany rozmiaru obiektów bez utraty jakości, co jest podstawową wadą grafiki rastrowej. Zachęcam do poznania bardzo dobrego i bezpłatnego programu jakim jest Inkscape - darmowy odpowiednik CorelDraw. W obu programach pracuje się podobnie. Inkscape umożliwia pracę w paletachh RGB, CMYK, HSL i korzystanie z systemu dopasowania barw (CMS). Inkscape posiada wygodny interfejs i wiele funkcji do rysowania kształtów, krzywych, pisania tekstu. Potrafi wykorzystywać różne formaty grafiki rastrowej, przezroczystości i wiele innych. Stworzone przez nas obrazy można zapisywać jako: SVG (i edytować także kod XML), jako PNG z obsługą przezroczystości, OpenDocument, DXF, SK1, PDF, EPS, PostScript i wielu innych. Na zajęciach wykorzystujemy również tablety graficzne. Uczestnicy kursu otrzymają materiały w wersji elektronicznej na płycie CD: instrukcje pracy w programie wraz z ćwiczeniami, aktualną wersję oprogramowania, filmy instruktażowe ćwiczeń przeprowadzonych na kursie, linki do materiałów internetowych. 

W program kursu m.in.:

  • Zasady pracy w programie
  • Tworzenie i modyfikacje obiektów wektorowych
  • Wykonywanie efektownych napisów
  • Tworzenie grafiki z efektami 3D
  • Precyzyjne rysowanie
  • Praca z bitmapą
  • Wykorzystanie filtrów i efektów

Autorska strona www nauczyciela

warsztat nr 267
liczba godzin: 5
termin realizacji: 13 lutego godz. 15.00-19.00 w sali 306
wykładowca: Katarzyna Paliwoda, koordynator projektu: Dorota Zając
koszt: 30 zł

W programie: tworzenie w prosty sposób efektownych stron www z pomocą darmowego kreatora stron WIX bez znajomości kodowania.

Nowe technologie wspomagające rozwój kreatywności ucznia

warsztat z modułami e-learningu nr 268
liczba godzin: 5 stacjonarnie + 5 e-learningu
termin realizacji: 16 lutego godz. 15.00-19.00 w sali 306
wykładowca: Katarzyna Paliwoda, koordynator projektu: Dorota Zając
koszt: 40 zł

Jak tworzyć testy i ankiety w formularzu Google?

warsztat z modułami e-learningu nr 251
Liczba godzin: 4 godz. stacjonarnie + 4 e-learningu lub 8 e-learningu
Wykładowcy: Magda Murowaniecka i Anka Pilichowska i koordynator projektu: Anka Pilichowska
Termin realizacji: 19 lutego 15.00-18.00, sala 304

W programie: Dzięki formularzom Google stworzysz (samodzielnie bądź z zaproszonymi współpracownikami) ankiety zawierające kilka rodzajów pytań. Masz do dyspozycji wiele efektownych szablonów graficznych. Link do gotowej ankiety możesz rozesłać respondentom, wyniki zostaną automatycznie zapisane i opracowane graficznie w postaci. Poznasz  zasady konstruowania i analizy ankiety. Dla nauczycieli istotne jest to, że narzędzia formularzy mogą być także wykorzystane do tworzenia testów dla uczniów.